dinsdag 15 januari 2008

Onze Da'wah

In de Naam van Allah, de Barmhartige , de Genadevolle.

Onze da'wah is zoals Sheikh Al 'Allaamah Muqbil ibn Haadee al Waadi'ee in het kort heeft omschreven.....

1: Wij geloven in Allaah en in Zijn Namen en Eigenschappen, die vernoemd worden in het Boek van Allaah en in de Sunnah van Zijn Boodschapper ( salallahu aleyhi wa sallam ) zonder tahreef (verdraaing), noch ta'weel (figuurlijke interpretatie), noch tamtheel ( complete vergelijking trekken), noch Tashbeeh (gedeeltelijk vergelijken), noch Ta'teel (ontkenning).

2: Wij geloven dat het aanroepen van de doden en het om hulp vragen aan hen, en gelijk zo met de levenden, in zaken waarin niemand dan alleen Allah toe in staat is, Shirk is met Allaah. Zo ook, het geloven dat talismannen en amuletten voordeel terweeg kunnen brengen samen met Allah, of zonder Allah, Shirk is, en het dragen van hen zonder dat te geloven is bijgeloof.

3: We begrijpen het Boek en de Sunnah vanuit hun klaarblijkende betekenissen, en we verrichten geen ta'weel , behalve dmv een bewijs vanuit het Boek en de Sunnah, die het verrichtten van ta'weel vernoodzaakt

4: We geloven dat de gelovigen hun Heer zullen zien in het Hiernamaals, zonder te vragen naar de hoedanigheid (keyfiyya). En we geloven in de Voorspraak (ash-Shafaa'ah) en dat de mensen van Tawheed uit het vuur gehaald zullen worden.

5: We houden van de Metgezellen (radiyallaahu 'anhum) van de Boodschapper van Allah (salallaahu aleyhi wa sallam), we haten diegenen die slecht over hen spreken. We geloven dat het slecht spreken over hen, slecht spreken over de Religie inhoudt, omdat zij degenen waren die het (de religie) aan ons hebben doorgegeven. En we houden van de familie van de Profeet (salallaahu aleyhi wa sallam) met een vorm van liefde die toegestaan is in de Sharee'ah.

6: We houden van de mensen van Hadeeth, en alle Salaf (voorgangers) van de Ummah van Ahlus-Sunnah.

7: We verafschuwen 'ilmul-kalaam (filosofische retoriek), en wij zien het als een van de grootste oorzaken voor het opsplitsen van de Ummah.

8: We accepteren niets van de boeken van fiqh (jurisprudentie), noch van de boeken van Tafseer (uitleg van de Quraan), noch van de oude verhalen, noch van de Seerah (biografieën), behalve waarvan het bevestigd is dat het van Allah of Zijn Boodschapper (salallaahu 'aleyhi wa sallam) afkomstig is. Wij bedoelen niet dat wij ze niet accepteren (in totaliteit), noch claimen wij dat wij ze niet nodig hebben. Integendeel, wij halen ons voordeel uit de onderzoeken van onze geleerden en de Juristen en anderen dan hen. Maar, wij accepteren geen regelgeving, behalve met een authentiek bewijs.

9: Wij schrijven niets in onze boeken, noch behandelen wij iets in onze lessen, noch geven wij lezingen behalve met de Quraan, of de authentieke en gezagdragende hadeeth. En we verafschuwen wat afkomstig is uit vele boeken en predikers in termen van valse verhalen en zwakke en gefabriceerde ahaadeeth. (mv.hadeeth).

10: We doen geen takfeer (iem. tot ongelovige verklaren) over welke moslim dan ook vanwege een zonde, behalve Shirk met Allaah, of het verlaten van het gebed (1), of afvalligheid. We zoeken onze toevlucht bij Allaah hiervan.

11: We geloven dat de Quraan de spraak is van Allaah, niet geschapen.

12: We zien samenwerking met elke moslim op de waarheid als een verplichting en wij verklaren onszelf vrij van de da'wah van jaahiliyya tegenover Allaah.

13: Wij vinden het niet correct om te rebelleren tegen de Moslim leiders zolang zij moslim zijn, nog vinden wij dat revoluties enige verzoening terweeg brengen. Integendeel, zij corrumperen de gemeenschap.

14: Wij zien de diversiteit van de verschillende groeperingen in de huidige tijd als een oorzaak voor de opsplitsing van de Moslims en hun zwakheid.

15: Wij zien de da'wah van de Ikhwaanul Muslimeen niet als een oprechte en rechtschapen da'wah die rectificatie terweeg brengt in de gemeenschap. Voorzeker, hun da'wah is een politieke da'wah en niet een religieuze. Het is tevens een da'wah van innovatie, want het is een oproep naar het maken van een onbekende eed van trouw en een da'wah van Fitna (laster, tweedracht) gebaseerd op innovatie, en alles ervan is gebouwd op innovatie.

16: We beperken ons begrip van het Boek van Allaah en de Sunnah van de Boodschapper van Allaah (salallaahu 'aleyhi wa sallam) tot het begrip van de Salaf van de Ummah van de geleerden van Hadeeth, niet de blind-volgers van hun individuen. Integendeel, wij nemen de waarheid van wie het ook komt. En we weten dat er personen zijn die Salafiyya claimen, maar Salafiyya is vrij van hen, want zij brengen tot de gemeenschap datgene wat Allaah verboden heeft.

17: Wij geloven dat politiek onderdeel is van de Religie, en degenen die proberen de religie te scheiden van politiek, trachten enkel alleen de religie te vernietigen en chaos te verspreidden. Zo ook, dat wat verspreid is in sommige Islamitsche landen dat 'De religie voor Allaah is, maar de staat voor de mensen' is een oproep van Jaahiliyya. Integendeel, alles zou voor Allaah moeten zijn.

18: Wij geloven dat er geen eer nog overwinning is voor de moslims totdat zij terugkeren naar het Boek van Allaah en de Sunnah van de Boodschapper (salallaahu 'aleyhi wa sallam).

19: We haten de hedendaagse groeperingen : de afvallige communisten groepering, en de afvallige Baath partij, en de afvallige Naasiree partij, en de afvallige Socialisten partij, en de afvallige Raafidee partij. (toevoeging : en de Qutbiyyeen en Surooriyyeen en Haddaadiyyeen) En we geloven dat alle mensen verdeeld zijn in twee groepen, de groep van Allah, en zij zijn degenen die de pilaren van de Islaam en de pilaren van Imaan in praktijk brengen. En er is de groep van Shaytaan, en zij zijn degenen die oorlog voeren tegen de Sharee'ah van Allaah.

20: Wij zijn gekant tegen degenen die de religie opsplitsen in secundaire en primaire zaken. En we weten dat dit een destructieve da'wah is.

21: Wij zijn gekant tegen degenen die de kennis van de sunnah naast zich neerleggen, en zeggen dit is niet de tijd ervoor. Zo ook, zijn wij gekant tegen degenen die het handelen in overeenstemming met de sunnah naast zich neerleggen.

22: Wij vinden dat de meest belangrijke zaken voorrang hebben op de andere zaken. Dus het is verplicht voor de moslims dat zij aandacht besteden aan 'aqeedah (geloofsleer), dan het tegenwerken van de inspanningen van de Communisten en de Baatisten. Dus dit kan niet plaatsvinden, behalve door vast te houden aan het Boek en de Sunnah.

23: Wij vinden dat geen één groep de mogelijkheid heeft om de vijand onder ogen te komen, of het nu de Raafidee, of de Shee'ee of de Soofee of de Sunnee is, totdat zij ware broederschap hebben en een eenheid vormen op deze 'aqeedah.

24: Wij zijn gekant tegen hen die arrogant zijn en claimen dat de oproepers naar Allaah Wahhabie agenten zijn. En wij weten hun smerige intenties en dat zij wensen om een obstructie te plaatsen tussen het gewone volk en de mensen van kennis.

25: Onze Da'wah en onze 'Aqeedah is ons meer geliefd dan ons zelf, onze rijkdom en ons nageslacht. En dus zijn wij niet bereid om er afstand van te doen noch voor goud, noch zilver. Wij zeggen dit zodat niemand enige hoop zal koesteren om onze da'wah uit te kopen, noch dat hij denkt dat het mogelijk is voor hem om het te kopen van ons voor een dinaar of dirham. Want de Politici weten dit al over ons, en dus hebben zij het opgegeven om het te kopen van ons dmv het geven van posities of rijkdom.

26: Wij houden van de regeringen in overeenstemming met wat goed is van hun, en wij haten hen in datgene wat slecht is van hun. En wij staan het niet toe om in opstand te komen tegen hen, behalve als wij duidelijke ongeloof van hen zien waarvoor we bewijs hebben bij Allah, en met de voorwaarde dat wij hiertoe instaat zijn, en dat er geen publieke strijd is tussen de moslims en hun tegenstanders. Want de leiders bestempelen hen, die tegen hen in opstand komen, als spionnen die corruptie veroorzaken. En daarbij komen nog andere voorwaarden, refereer hiervoor naar onze boeken.

27: Wij accepteren verwijzingen en advies vanwaar het ook komt en wij weten dat wij studenten van kennis zijn, wij zijn correct in sommige gevallen en incorrect in andere gevallen. Wij zijn onwetend in sommige gevallen en wetend in andere gevallen.

28: Wij houden van de hedendaagse geleerden van de Sunnah en wij hopen profijt van hun te hebben en spijtig vinden wij het overlijden van vele van hen.

29: Wij accepteren geen fatwa behalve vanuit het Boek van Allaah en de Sunnah van de Boodschapper (salallaahu 'aleyhi wa sallam).

30: Wij zijn gekant tegen degenen die graven bezoeken en andere dan hen vanonder degenen die ketterij brengen in aanbidding.

31: Wij zijn gekant tegen de oproepen van Jaahiliyya zoals Nationalisme en Arabisch Nationalisme. Wij bestrijden het en wij noemen ze oproepen van Jaahiliyya en wij zien ze als oorzaken voor de ondergang van de moslims.

32 : Wij verwachtten de hernieuwer (mudjadid) waarmee Allah Zijn religie mee hernieuwt (opnieuw tot leven brengt) Aboo Daawood (257H) levert dit over in zijn Sunan van Abee Hurayrah (radiyaallaahu 'anhu), van de Profeet (salallaahu 'alyhi wa sallam) die zei : Voorzeker Allah stuurt aan het begin van elke eeuw een mudjadid naar deze Ummah om zijn religie te hernieuwen.".

33: Wij geloven standvastig in de dwaling van hen die de ahaadeeth verwerpen mbt de Mahdee, de Dajjaal en de nederdaling van 'Eesaa Ibn Maryam ('aleyhi salaam). En wij bedoelen niet de Mahdee van de Raafidah. Integendeel, wij bedoelen de leider van de familie van de Profeet (salallaahu 'alyhi wa sallam), van de mensen van de Sunnah die de aarde vervullen met rechtvaardigheid en oprechtheid, net zoals het eerst met onderdrukking en onrechtvaardigheid vervuld was. En wij zeggen dat hij van Ahlu Sunnah is, want het uitschelden van de nobele Metgezellen is niet rechtvaardig.

Voetnoten :
(1) : De geleerden van Ahlu Sunnah verschillen hierover van mening, of de persoon die het gebed laat uit luiheid een kaafir is of niet.